3D-tekenen;
niet alleen voor vakmensen



SONY CF-300 RADIO CASSETTERECORDER 1973


Paradiso


Voorbeeld van een virtueel beeld van de gashouder in Franeker zoals die daar vroeger stond aan de Sjaerdemastraat.Uitgevoerd in koper en messing


Honderd jaar geleden stond er in Franeker een pracht van een koffiehuis bij het station, dat ook gebruikt werd als hotel.

Helaas weer een voorbeeld van onderwerping aan de slopershamer. Geen spoor meer te vinden. (klik op de foto)


De voorbeelden hierboven zijn gemaakt met
Blender. Meer zien?
Kijk op:

Blender-AM
      +  of  +   
Frjentsjer
Hieronder voorbeelden van hoe het begon in
Sketchup

Het doopvont zoals dat vroeger in de Prinsessekerk te vinden was




Tegenwoordig worden we als computergebruikers enorm verwend door de vele mogelijkheden die beschikbaar zijn.
Neem nou Google Sketchup, een gratis programma waarmee je werkelijk vanalles en nog wat kunt (re)construreren. In het begin lijkt het allemaal erg moeilijk omdat wat je ziet vaak in het Engels is, maar er zijn ook Nederlandse
handleidingen
 te vinden.
Dan duurt het nog zo’n dertig uur voor je het aardig onder de knie hebt.
Hoe kun je het het beste aanpakken?

Probeer eerst iets na te maken zoals in de vele voorbeelden (tutorials) te zien zijn. Het bekendste is de stoel met spijlen en gedraaide poten. De technieken die daarin worden gebruikt komen heel veel voor en het is zaak om die gemakkelijk toe te kunnen passen.

Bedenk een project: je oude huis, je oude school, kerk, de toren in dorp of stad enz. Of maak je eigen naam in 3d:

Ga aan de slag en je loopt automatisch tegen problemen op. Wanneer je het probleem kunt benoemen is het zaak om te zoeken naar een You Tube filmpje of andere tutorial waarin het probleem wordt behandeld.

Zelf ben ik begonnen met het bestuderen van allerlei voorwerpen zoals dit doosje dat ik
toegestuurd kreeg.

Hele kunstwerken zijn het door de komst van CADCAM software, waar sketchup weer een variant op is:

Wanneer je bv een gebouw wilt nabouwen kom je hele gekke dingen tegen: Wat zijn de exacte
maten aan de buitenkant, hoe diep zit de fundering en wil ik die meenemen, is het gebouw onderkelderd, hoe zit het met het trappenhuis,
hoe dik is de spouw en hoe is die samengesteld, welke deurkrukken, welke ornamenten aan binnen- en buitenkant? enz. enz.

Tips:

Begin met een plat vlak en van daaruit met cirkels, lijnen enz

Maak zoveel mogelijk groepen en breng ze onder in lagen, zoals begane grond, eerste verdieping, maar ook kamer, keuken, buitenmuren, hekwerk enz

Sla veel versies op en gebruik die om later onstane fouten te herstellen door gedeelten te copieren en te plakken met het commando: paste in place.

Probeer zoveel mogelijk onder de normale hoeken te werken en verdraai pas wanneer een groep is gevormd die min of meer ‘af’ is. Dat geeft heel veel voldoening. Gebruik bij het groeperen ook het commando Lock, want het is me nogal eens overkomen dat ik bij
een selectie ook de keuken aan de andere kant van de muur zat te modificeren. Je bent dan blij dat je nog een vorige versie hebt waar die keuken goed was.

Stel: ik wil een speelhuis voor mijn kind(eren) combineren met een goede slaapplek. Wat
is er leuker dan zellf zoiets te bouwen. Dat geldt voor speelhuizen, speelgoed, maar ook een tuinhuis voor achter het huis.

Dat gaat alleen met een goede bouwtekening.
De 2 modellen hierboven heb ik gemaakt op basis van een foto, maar ik zou alles doen om een goede tekening te bemachtigen.



Er zijn mogelijkheden: klik hier. 
Je zoekt een tekening en laat het maken of doet het zelf. met 3d tekenen kun je het van te voren maken om te zien hoe het wordt.