Opel Kadett

 

Zelf sleutelen aan uw

 

 

pdf (80Mb)

Zelf sleutelen aan uw

 

 

Opel

Kadett A/B
Olympia

Dit boekje is bedoeld voor gebruik bij:

Alle Kadett A modellen (1962 tot augustus 1965) met l,Oliter of 1,0 liter
,S’ motor;

Alle Kadett B modellen (vanaf 1965) met 1,1 liter, 1,1 liter ,S’, 1,1
liter ,SR’, 1,5 liter ,S’ of1,7liter ,S’ motor;

Alle Olympia A modellen (vanaf 1967) met 1,1 liter ,SR’, 1,5 liter ,S’,
of 1,7 liter ,S’ motor.

De tekst is tevens voor het grootste deel van toepassing op alle Kadert en
Olympia modellen met 1,9 liter ,S’ motor en/of automatische transmissie (deze
wordt echter niet behandeld).

 

 

Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB

 

 

Inhoud Normaal bedrijf 54Stationaire sproeier 56 

Acceleratiepomp 56

Vollastsproeier 56

Choke 57

Solex 35 PDSI-2 carburateur 57

Storingen 58

Sproeiers 59

Benzineverbruik 60

Octaangetal 62

Vlotterniveau 62

Luchtlekkages 63

Luchtfilter 64

Luchtfilter 68

Benzinepomp 70

Werking 71

Demonteren en reinigen 72

Vapour loek 75

Ontsteking 77

Inductie 77

Zelfinductie 78

Condensator 78

Bobine 79

Verdeelkap 81

Rotor 81

Centrifugaal vervroeging 82

Vacuurnvervroeging 82

Bougiekabels 83

Bougies 83

Vernieuwen en afstellen van de onderbrekerpunten 84

Afstellen van het ontstekingstijdstip 86

Afstellen van de bougie-elektroden 88

Storingen 89

Lekstromen 89

Motor wil niet starten (aanslaan) 90

Controleren van de ontsteking 91

Doorgeslagen verdeel kap 91

Rotor 91

Bougiekabels 92

Bougies 92

Onderbrekerpunten 93

Condensator 94

Losse contacten en overgangsweerstanden 94

Bobine 94

Vacuurnvervroeging 95

Koeling en verwarming 97

Watercirculatie 98

Temperatuurregelaar 99

Verwarming 99

Aftappen en vullen 100

Antivries 101 Waterpomp 101

Thermostaat 102

Radiateur 103

Temperatuurmeter 104Afstellen van de voetrem 150

Afstellen van de handrem 151

Proefrit 151

Schijfremmen 152

Beschrijving en werking van de schijfrem 153

Automatisch bijstellen 154

Vervangeil van de remblokken 155

Remmen ontluchten 157

Fading 159

Banden 160

Bandenspanning 161

Kadett A 162

Kadet! B, Kadet! B, L, Kadet! Coupe 162

Kadett B Caravan 162

Kadet! B Caravan ,L’ 162

Ronde schouderbanden J 62

Radiaalbanden 163

Wielen balanceren 165

Statische balans 166

Dynamische balans 167

Wielen verwisselen 167

Winterbanden 167

Sneeuwkettingen 168

Accu 169

Ladingsteestand 170

Garantie 171

Capaciteit 172

Temperatuur 172

Laden 173 Vloeistofniveau 173 Snelladen 174

Ontladen accu, direct weer opladen J 74 Levensduur J 74

Accu buiten bedrijf 174 Zelf laden 174 Onderhoud 174

Lege accu J 75 Aanslepen 176 Aanduwen 177

Elektrische installatie 178

Dynamo 178

Spanningsregelaar 178

Automatische schakelaar 180

Stroomregelaar 181

Afwijkingen aan de spanningsregelaar 181

Laadcontrolelampje J 82

Demontage van de dynamo 182

Vernieuwen van de koolborstels 184

Spannen van de dynamoriem 185

Startmotor 186

Demontage van de startmotor 188

Storingen 188

Elektrische leidingen 188

Overbelasting 194

Kortsluiting 194

Spanningsverlies 195

Vinyl dakbekleding 217

Portiersloten 217

Portierrubbers 217

Handrem 217

Ruitesproeier 217

Dunnere olie 217

Chroomwerk 218

Bittac en Tectyl 218

ML-methode 220

Herstellen van kleine lakschaden 221

Technische gegevens 222

Motoren 222

Ontsteking 224

Elektrische installatie 224

Transmissie 225

Wielophanging en vering 226

Stuurinrichting 226

Remmen 226

Wielen en banden 227

Bandenspanning 228

Inhouden 229

Gewichten in kg 230

Klimvermogen 231

Aanbevolen smeermiddelen 232

Enkele aanhaalkoppels 232

Importeur 232

Rekenschap en verantwoording 5Variatie in Kadertjes 7 

Overzicht van de in Nederland gangbare Kadet! B- en Olyrnpia A modellen
8

Uitrusting van de verschillende modellen 8

Specificatie van de uitrusting 8

Gereedschap 10

Ringsleutel 10

Dopsleutel 10

Steeksleutel 10

Pijpsleutel 11

Imbusdopsleutels, 12 kantig 11

Schroevedraaiers (dwarsgleuf) 12

Kruisgleuf schroevedraaier 1 2

Overig gereedschap 12

Aanhaalkoppels 13

Servicebeurten 14

Kleine inspectiebeurt 15

Grote inspectiebeurt 20

Bijkomende werkzaamheden 24

Uitsluitend voor wagens met automatische transmissie 24

Motor 26

Krukas, drijfstangen en zuigers 28

Nokkenas 28

Cilinderkop 31

Smering 32

Manocontact 34

Carterventilatie 34

De ,S’ motor 35

De ,SR’ motor 36

De 1,5 1,S’-, 1,7, ,S’- en 1,9, l,8′ motoren 36

Klepspeling 39

Kleppen stellen 41

Oliefilterelement vervangen 43

Carterventilatie reinigen 44

Controle op olielekkage 44

Carburateur 46

Normaal bedrijf (hoofdsproeier) 48

Stationair toerental 49 Acceleratiepomp 49

Vollasinrichting 49

Choke 50

Chokeklep 50

Carburateur Opel Kadett A 50

Normaal bedrijf 50

Stationair toerental 52

Acceleratiepomp 53

Choke 54

Solex carburateurs van Kadett B modellen 54

Waterslangen en slangverbindingen 105

Reinigen van het koelsysteem 106

Storingen .106

Koppeling en versnellingsbak 108

Koppeling 108 Diafragmakoppeling 110 Koppelingsdruklager 110

Vrije slag van het koppelingspedaal 111

Slippende koppeling 112

Bijstellen van de vrije slag van het koppelingspedaal 113

Verschillen koppelingen Kadett A, B,

Olympia 113

Versnellingsbak 114

Schakelen 117

Verschillen Kadert A, B, Olympia en uitvoeringen met 11, S, en 1,9 S
motoren 118

Aandrijving en achterwielophanging 120

Aandrijving en wielophanging Kadet! A 120

Kadet B tot augustus 1965 122

Kadet B vanaf augustus 1965 123

Achterwiellagers 125

Schokbrekers 126

Torsiestabilisator 126

Afwijkingen van modellen met zwaardere motoren 126

Voorwielophanging en stuurinrichting 128

Voorwielophanging 128

Fuseepenhelling (king pin inclination) 132

Carnber (wielvlucht) 132

Uitspoor (toe-out) 133

Stuurinrichting 130

Toespoor (toe-in) 130

Caster 131

Nastellen van de wielstanden 134

Controle van de speling op de fuseekogels 136

Voorwiellagers 136

Stuurkolom en stuurhuis 138

Veiligheidsstuurkolom 139

Onderhoud aan de vooras en stuurinrichting 140

Onderlinge verschillen tussen de Kadett

A, B en Olyrnpia 141

Remmen 142 Voetrem 143

Gescheiden rernsvsteern 144

Rembekrachtiger en schijfremmen 145

Handrem 147

Remvloeistofreservoir 147

Stoplichtschakelaar 148

Demonteren van de remtrommels 148

Reiniging en inspectie 149

Remvoeringen 149

Proeflampje 196

Verlichting 196

Nog enkele practische problemen 202

Motor uit- en inbouwen 202

Uitlaat vervangen 203

Extra uitrusting 204

Slot motorkap 205

Achteruitrijlamp 205

Mistlampen 206

Achterruit outwaseming 206

Radio inbouwen 207

Antenne monteren 208

Ontstoren 208

Onderhoud 210

Wagen wassen 210

Auto-shampoo 212

Wagen in de was zetten 214

Vaste was zonder siliconen 214

Vaste was met siliconen 215

Vloeibare was 215

Vaste was met polijstmiddel 215

Polijstmiddelen 215

Poetsen met een polijstschijf 216

Teervlekken 216

Chroomwerk 216

 

Samenstelling:
J. M. Brummer (ANWB).

 

Rekenschap en verantwoording

Het begrip automobiel is een verzamelnaam. Het heeft betrekking op een
compositie, opgebouwd uit honderden onderdelen en -deeltjes. De wetenschap dat
deze compositie niet alleen een toonbeeld is van vernuft, maar ook van
betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid, vervult ons met diep respect jegens de
moderne autofabrikant.

Wat allemaal niet wegneemt dat de kans op panne zich nooit geheel laat uitbannen
– niet bij het goedkoopste motorvoertuig en al evenmin bij het duurste. Altijd
kan zich een storing voordoen die niet eens zo heel belangrijk behoeft te zijn
om ons danig te irriteren.

Neem eens aan dat er op uw weekeindprogramma een reisje prijkt. En dat die goede
voornemens reeds op de prille zaterdagochtend in het honderd dreigen te lopen
omdat de motor hardnekkig weigert aan te slaan.

Hulp is onder die omstandigheden moeilijk te krijgen want de garages zijn
gesloten en uw startplaats ligt buiten het stadsdienstrayon van de wegenwacht.

Gelukkig de bestuurder die dan het hoofd koel weet te houden omdat hij zichzelf
kan helpen. Ernstig zal de storing meestal niet zijn want toen de wagen
gisteravond op zijn plaats werd gereden heeft zich niets verontrustends
geopenbaard. Dus moet allereerst worden gedacht aan vochtafzetting, aan een
losse draad, een slecht contact, een afwijking in de benzinetoevoer. een lege
accu en noemt u verder maar op.

Welnu – om u behulpzaam te zijn bij het lokaliseren en op hellen van dergelijke
storingen werd dit boekje geschreven. Maar niet met dit doel alléén. De andere
reden zal u duidelijk worden wanneer u bedenkt dat in een periode van 10 à 12
jaar een vervijf- of verzesvoudiging heeft plaatsgehad van het aantal
personenauto’s in ons land, terwijl het aantal vakmensen dat voor al die wagens
moet zorgen bij de geschetste ontwikkeling verre ten achter is gebleven. Er zijn
in ons lieve vaderland reeds streken waar de automobilist soms al weken tevoren
een afspraak moet maken voor een volgende servicebeurt. De werkplaatsen zijn
meestal overbelast. Deze situatie heeft ertoe geleid dat menigeen zelf de
uitvoering van het karwei ter hand neemt. Wat in het geheel niet onverstandig is
omdat zo’n servicebeurt heel wat eenvoudige werkzaamheden omvat die door de met
een beetje kennis van zaken gewapende, en met een bescheiden dosis handigheid
begaafde amateur zeer wel kunnen worden verricht. In diverse takken van ons
maatschappelijk bestel zien wij de .doe-het-zelvers’ naar voren treden- de man
die in zijn huis hoogst

5

persoonlijk de verfkwast hanteert en allerlei andere zaken opknapt. Zijn
motieven? Die kunnen van verschillende aard zijn. De een is zelfverzorger
geworden uit overtuiging, op zoek naar een hobby. De ander vindt dat hij te lang
bij z’n dealer, z’n schilder of z’n behanger moet wachten en maakt derhalve van
de nood een – beoefende – deugd. Bij nummer 3 spelen de kosten een overwegende
rol.

Want met de gestegen welvaart is de auto binnen veler bereik: gekomen, doch
anderzijds hebben ook andermans lonen en rekeningen met die stijging gelijke
tred gehouden. Daardoor vormen de door het garagebedrijf berekende uurlonen voor
velen toch een te zware belasting in verhouding tot eigen inkomen.

Wij gaan u in dit boekje uiteenzetten hoe de Opel Kadert of Olympia bezitter
zijn wagen zelf kan onderhouden. En niet alleen wat het waarnemen van
servicebeurten betreft maar ook wat het zelf verrichten van kleine reparaties
aangaat. Daarbij zal nauwkeurig worden aangegeven, hóé een en ander moet worden
uitgevoerd. Waar we het rode waarschuwingslicht ontsteken geschiedt dit met het
oog op de nare gevolgen van een onnauwkeurig of niet volgens de regelen van de
kunst verrichte reparatie.

Daarenboven zal de verstandige zelfverzorger zich steeds bewust moeten blijven
van de grens van het eigen kunnen. Daarbuiten begint het domein van de vakman
met zijn zoveel grotere kennis van zaken, zijn ruime ervaring, zijn speciale
gereedschap en bijzondere apparatuur.

Natuurlijk ligt de grens tussen amateurisme en professionalisme voor de een
verder weg dan voor de ander. Dat wordt bepaald door handigheid en technisch
inzicht. Vandaar, dat ondanks onze waarschuwingen toch iedereen voor zichzelf
zal moeten uitmaken of hij wel of niet aan een zcl el: karwei zal beginnen.

Mocht u het niet aandurven dan achten we dit een blijk van wijze zelfkennis,
Laat u niet ontmoedigen door een zeer bescheiden technisch inzicht, want met
geduld en vooral met nauwkeurigheid valt veel te bereiken ..

Het voordeel van het zélf-doen is ten eerste dat de daaraan gespendeerde tijd
niet tot uitdrukking komt op een rekening en ten tweede, dat de eigenaar van de
auto meer zorg en aandacht aan zijn kostbaar bezit kan schenken. dan in de
garage in het algemeen mogelijk is.

Vanzelfsprekend zijn er tal van mensen die van een auto weinig meer weten dan
hoe ze daarmee kunnen rijden. Men kan het in hen slechts prijzen dat zij alles
maar liever aan de dealer toevertrouwen. Maar zelfs voor hen I an dit boekje van
nut zijn. Wie enig begrip heeft omtrent de aard van een rel aratie en de daarmee
gepaard gaande werkzaamheden zal zijn garagch udcr nauwkeuriger opdrachten
kunnen geven en bovendien zoveel beter in staat zijn de hem gepresenteerde
rekeningen op hun juiste merites te beoordelen.

6

,Variaties in Kadettjes’
Onmiskenbaar door de Amerikaanse auto-industrie beïnvloed, is de Opel Kadert hèt voorbeeld van een modern Europees massavoertuir-. Het woord ,massavoertuig’ klinkt misschien een beetje hard. Zeker in de oren van ons, vaak zeer individualistisch ingestelde Europeanen. Maar of we willen of niet, we zullen er toch aan moeten wennen dat de grote verscheidenheid aan merken en typen (of wat daar tenminste nu nog van over is) geleidelijk nóg meer van onze wegen gaat verdwijnen en plaats maakt voor enkele, vrijwel gelijkvormige basismodellen.
De Kadett, en om er nog een te noemen, de Ford Escort zijn duidelijke voorbeelden van dergelijke auto’s.
Maar, en dat wordt vaak over het hoofd gezien, dankzij een groot aanbod van verschillende krachtbronnen, versnellingsbakken, remsystemen en een enorm assortiment accessoires en andere extra’s zijn deze basismodellen méér aan te passen aan de persoonlijke wensen en smaak van de berijder dan ooit te voren mogelijk was.
De invloed van de koper op zijn keuze is ongekend groot geworden.
Dit bouwdoosachtige’ systeem, dat Ford en General Motors in Amerika al vele jaren toepassen, wordt ook in Europa snel gemeengoed. En, hoe onprettig het voor sommigen mag lijken, de gebruiker profiteert er alleen maar van. Door uniforme constructie van het koetswerk kan meer aandacht aan de veiligheid van de auto worden besteed. Door een grotere en beter georganiseerde dealer-organisatie – méér dealers, minder verschillende typen waar deze dealers alles van moeten weten – zullen de auto’s sneller, beter, gemakkelijker en dus goedkoper kunnen worden gerepareerd.
Bovendien is de fabrikant door grotere serieproduktie van hetzelfde basismodel in staat meer ,value for money’ te bieden.

Op het ogenblik kent Opel – om bij het onderwerp van dit boekje te blijven – slechts 3 belangrijke basismodellen, de Kadett, Rekord en Kapitän. Doch het aantal varianten op de eerste 2 basismodellen is zo enorm groot dat geen enkele andere Europese automobielfabriek in staat is het modellengamma van Opel te evenaren. Alleen al van de Kadett (ook de Olympia is een Kadett) bestaan ongeveer 65 uitvoeringen met 6 verschillende motoren! Om nu enige duidelijkheid in die warboel van modellen en uitvoeringen te scheppen is op de volgende pagina’s een overzicht afgedrukt van de recente Kadert-serie. Bij de getekende afbeeldingen van de hoofdtypen is in een zwart hokje de modelcode aangegeven zoals die door Opel wordt gehanteerd. In de tabel wordt vermeld met welke motoren, welk remsysteem, welke banden en met welk accessoirespakket de wagen is uitgerust. Op de daarop volgende pagina worden deze accessoirespakketten nader gespecificeerd.
7

ARMISOFT