Zelf sleutelen aan uw
Opel |
Kadett A/B |
Olympia |
Dit boekje is bedoeld voor gebruik bij:
Alle Kadett A modellen (1962 tot augustus 1965) met l,Oliter of 1,0 liter
,S’ motor;
Alle Kadett B modellen (vanaf 1965) met 1,1 liter, 1,1 liter ,S’, 1,1
liter ,SR’, 1,5 liter ,S’ of1,7liter ,S’ motor;
Alle Olympia A modellen (vanaf 1967) met 1,1 liter ,SR’, 1,5 liter ,S’,
of 1,7 liter ,S’ motor.
De tekst is tevens voor het grootste deel van toepassing op alle Kadert en
Olympia modellen met 1,9 liter ,S’ motor en/of automatische transmissie (deze
wordt echter niet behandeld).
Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB
Inhoud | Normaal bedrijf 54Stationaire sproeier 56
Acceleratiepomp 56 Vollastsproeier 56 Choke 57 Solex 35 PDSI-2 carburateur 57 Storingen 58 Sproeiers 59 Benzineverbruik 60 Octaangetal 62 Vlotterniveau 62 Luchtlekkages 63 Luchtfilter 64 Luchtfilter 68 Benzinepomp 70 Werking 71 Demonteren en reinigen 72 Vapour loek 75 Ontsteking 77 Inductie 77 Zelfinductie 78 Condensator 78 Bobine 79 Verdeelkap 81 Rotor 81 Centrifugaal vervroeging 82 Vacuurnvervroeging 82 Bougiekabels 83 Bougies 83 Vernieuwen en afstellen van de onderbrekerpunten 84 Afstellen van het ontstekingstijdstip 86 Afstellen van de bougie-elektroden 88 Storingen 89 Lekstromen 89 Motor wil niet starten (aanslaan) 90 Controleren van de ontsteking 91 Doorgeslagen verdeel kap 91 Rotor 91 Bougiekabels 92 Bougies 92 Onderbrekerpunten 93 Condensator 94 Losse contacten en overgangsweerstanden 94 Bobine 94 Vacuurnvervroeging 95 Koeling en verwarming 97 Watercirculatie 98 Temperatuurregelaar 99 Verwarming 99 Aftappen en vullen 100 Antivries 101 Waterpomp 101 Thermostaat 102 Radiateur 103 Temperatuurmeter 104Afstellen van de voetrem 150 Afstellen van de handrem 151 Proefrit 151 Schijfremmen 152 Beschrijving en werking van de schijfrem 153 Automatisch bijstellen 154 Vervangeil van de remblokken 155 Remmen ontluchten 157 Fading 159 Banden 160 Bandenspanning 161 Kadett A 162 Kadet! B, Kadet! B, L, Kadet! Coupe 162 Kadett B Caravan 162 Kadet! B Caravan ,L’ 162 Ronde schouderbanden J 62 Radiaalbanden 163 Wielen balanceren 165 Statische balans 166 Dynamische balans 167 Wielen verwisselen 167 Winterbanden 167 Sneeuwkettingen 168 Accu 169 Ladingsteestand 170 Garantie 171 Capaciteit 172 Temperatuur 172 Laden 173 Vloeistofniveau 173 Snelladen 174 Ontladen accu, direct weer opladen J 74 Levensduur J 74 Accu buiten bedrijf 174 Zelf laden 174 Onderhoud 174 Lege accu J 75 Aanslepen 176 Aanduwen 177 Elektrische installatie 178 Dynamo 178 Spanningsregelaar 178 Automatische schakelaar 180 Stroomregelaar 181 Afwijkingen aan de spanningsregelaar 181 Laadcontrolelampje J 82 Demontage van de dynamo 182 Vernieuwen van de koolborstels 184 Spannen van de dynamoriem 185 Startmotor 186 Demontage van de startmotor 188 Storingen 188 Elektrische leidingen 188 Overbelasting 194 Kortsluiting 194 Spanningsverlies 195 Vinyl dakbekleding 217 Portiersloten 217 Portierrubbers 217 Handrem 217 Ruitesproeier 217 Dunnere olie 217 Chroomwerk 218 Bittac en Tectyl 218 ML-methode 220 Herstellen van kleine lakschaden 221 Technische gegevens 222 Motoren 222 Ontsteking 224 Elektrische installatie 224 Transmissie 225 Wielophanging en vering 226 Stuurinrichting 226 Remmen 226 Wielen en banden 227 Bandenspanning 228 Inhouden 229 Gewichten in kg 230 Klimvermogen 231 Aanbevolen smeermiddelen 232 Enkele aanhaalkoppels 232 Importeur 232 |
Rekenschap en verantwoording 5Variatie in Kadertjes 7
Overzicht van de in Nederland gangbare Kadet! B- en Olyrnpia A modellen Uitrusting van de verschillende modellen 8 Specificatie van de uitrusting 8 Gereedschap 10 Ringsleutel 10 Dopsleutel 10 Steeksleutel 10 Pijpsleutel 11 Imbusdopsleutels, 12 kantig 11 Schroevedraaiers (dwarsgleuf) 12 Kruisgleuf schroevedraaier 1 2 Overig gereedschap 12 Aanhaalkoppels 13 Servicebeurten 14 Kleine inspectiebeurt 15 Grote inspectiebeurt 20 Bijkomende werkzaamheden 24 Uitsluitend voor wagens met automatische transmissie 24 Motor 26 Krukas, drijfstangen en zuigers 28 Nokkenas 28 Cilinderkop 31 Smering 32 Manocontact 34 Carterventilatie 34 De ,S’ motor 35 De ,SR’ motor 36 De 1,5 1,S’-, 1,7, ,S’- en 1,9, l,8′ motoren 36 Klepspeling 39 Kleppen stellen 41 Oliefilterelement vervangen 43 Carterventilatie reinigen 44 Controle op olielekkage 44 Carburateur 46 Normaal bedrijf (hoofdsproeier) 48 Stationair toerental 49 Acceleratiepomp 49 Vollasinrichting 49 Choke 50 Chokeklep 50 Carburateur Opel Kadett A 50 Normaal bedrijf 50 Stationair toerental 52 Acceleratiepomp 53 Choke 54 Solex carburateurs van Kadett B modellen 54 Waterslangen en slangverbindingen 105 Reinigen van het koelsysteem 106 Storingen .106 Koppeling en versnellingsbak 108 Koppeling 108 Diafragmakoppeling 110 Koppelingsdruklager 110 Vrije slag van het koppelingspedaal 111 Slippende koppeling 112 Bijstellen van de vrije slag van het koppelingspedaal 113 Verschillen koppelingen Kadett A, B, Olympia 113 Versnellingsbak 114 Schakelen 117 Verschillen Kadert A, B, Olympia en uitvoeringen met 11, S, en 1,9 S Aandrijving en achterwielophanging 120 Aandrijving en wielophanging Kadet! A 120 Kadet B tot augustus 1965 122 Kadet B vanaf augustus 1965 123 Achterwiellagers 125 Schokbrekers 126 Torsiestabilisator 126 Afwijkingen van modellen met zwaardere motoren 126 Voorwielophanging en stuurinrichting 128 Voorwielophanging 128 Fuseepenhelling (king pin inclination) 132 Carnber (wielvlucht) 132 Uitspoor (toe-out) 133 Stuurinrichting 130 Toespoor (toe-in) 130 Caster 131 Nastellen van de wielstanden 134 Controle van de speling op de fuseekogels 136 Voorwiellagers 136 Stuurkolom en stuurhuis 138 Veiligheidsstuurkolom 139 Onderhoud aan de vooras en stuurinrichting 140 Onderlinge verschillen tussen de Kadett A, B en Olyrnpia 141 Remmen 142 Voetrem 143 Gescheiden rernsvsteern 144 Rembekrachtiger en schijfremmen 145 Handrem 147 Remvloeistofreservoir 147 Stoplichtschakelaar 148 Demonteren van de remtrommels 148 Reiniging en inspectie 149 Remvoeringen 149 Proeflampje 196 Verlichting 196 Nog enkele practische problemen 202 Motor uit- en inbouwen 202 Uitlaat vervangen 203 Extra uitrusting 204 Slot motorkap 205 Achteruitrijlamp 205 Mistlampen 206 Achterruit outwaseming 206 Radio inbouwen 207 Antenne monteren 208 Ontstoren 208 Onderhoud 210 Wagen wassen 210 Auto-shampoo 212 Wagen in de was zetten 214 Vaste was zonder siliconen 214 Vaste was met siliconen 215 Vloeibare was 215 Vaste was met polijstmiddel 215 Polijstmiddelen 215 Poetsen met een polijstschijf 216 Teervlekken 216 Chroomwerk 216
|
Samenstelling:
J. M. Brummer (ANWB).
Rekenschap en verantwoording
Het begrip automobiel is een verzamelnaam. Het heeft betrekking op een
compositie, opgebouwd uit honderden onderdelen en -deeltjes. De wetenschap dat
deze compositie niet alleen een toonbeeld is van vernuft, maar ook van
betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid, vervult ons met diep respect jegens de
moderne autofabrikant.
Wat allemaal niet wegneemt dat de kans op panne zich nooit geheel laat uitbannen
– niet bij het goedkoopste motorvoertuig en al evenmin bij het duurste. Altijd
kan zich een storing voordoen die niet eens zo heel belangrijk behoeft te zijn
om ons danig te irriteren.
Neem eens aan dat er op uw weekeindprogramma een reisje prijkt. En dat die goede
voornemens reeds op de prille zaterdagochtend in het honderd dreigen te lopen
omdat de motor hardnekkig weigert aan te slaan.
Hulp is onder die omstandigheden moeilijk te krijgen want de garages zijn
gesloten en uw startplaats ligt buiten het stadsdienstrayon van de wegenwacht.
Gelukkig de bestuurder die dan het hoofd koel weet te houden omdat hij zichzelf
kan helpen. Ernstig zal de storing meestal niet zijn want toen de wagen
gisteravond op zijn plaats werd gereden heeft zich niets verontrustends
geopenbaard. Dus moet allereerst worden gedacht aan vochtafzetting, aan een
losse draad, een slecht contact, een afwijking in de benzinetoevoer. een lege
accu en noemt u verder maar op.
Welnu – om u behulpzaam te zijn bij het lokaliseren en op hellen van dergelijke
storingen werd dit boekje geschreven. Maar niet met dit doel alléén. De andere
reden zal u duidelijk worden wanneer u bedenkt dat in een periode van 10 à 12
jaar een vervijf- of verzesvoudiging heeft plaatsgehad van het aantal
personenauto’s in ons land, terwijl het aantal vakmensen dat voor al die wagens
moet zorgen bij de geschetste ontwikkeling verre ten achter is gebleven. Er zijn
in ons lieve vaderland reeds streken waar de automobilist soms al weken tevoren
een afspraak moet maken voor een volgende servicebeurt. De werkplaatsen zijn
meestal overbelast. Deze situatie heeft ertoe geleid dat menigeen zelf de
uitvoering van het karwei ter hand neemt. Wat in het geheel niet onverstandig is
omdat zo’n servicebeurt heel wat eenvoudige werkzaamheden omvat die door de met
een beetje kennis van zaken gewapende, en met een bescheiden dosis handigheid
begaafde amateur zeer wel kunnen worden verricht. In diverse takken van ons
maatschappelijk bestel zien wij de .doe-het-zelvers’ naar voren treden- de man
die in zijn huis hoogst
5
persoonlijk de verfkwast hanteert en allerlei andere zaken opknapt. Zijn
motieven? Die kunnen van verschillende aard zijn. De een is zelfverzorger
geworden uit overtuiging, op zoek naar een hobby. De ander vindt dat hij te lang
bij z’n dealer, z’n schilder of z’n behanger moet wachten en maakt derhalve van
de nood een – beoefende – deugd. Bij nummer 3 spelen de kosten een overwegende
rol.
Want met de gestegen welvaart is de auto binnen veler bereik: gekomen, doch
anderzijds hebben ook andermans lonen en rekeningen met die stijging gelijke
tred gehouden. Daardoor vormen de door het garagebedrijf berekende uurlonen voor
velen toch een te zware belasting in verhouding tot eigen inkomen.
Wij gaan u in dit boekje uiteenzetten hoe de Opel Kadert of Olympia bezitter
zijn wagen zelf kan onderhouden. En niet alleen wat het waarnemen van
servicebeurten betreft maar ook wat het zelf verrichten van kleine reparaties
aangaat. Daarbij zal nauwkeurig worden aangegeven, hóé een en ander moet worden
uitgevoerd. Waar we het rode waarschuwingslicht ontsteken geschiedt dit met het
oog op de nare gevolgen van een onnauwkeurig of niet volgens de regelen van de
kunst verrichte reparatie.
Daarenboven zal de verstandige zelfverzorger zich steeds bewust moeten blijven
van de grens van het eigen kunnen. Daarbuiten begint het domein van de vakman
met zijn zoveel grotere kennis van zaken, zijn ruime ervaring, zijn speciale
gereedschap en bijzondere apparatuur.
Natuurlijk ligt de grens tussen amateurisme en professionalisme voor de een
verder weg dan voor de ander. Dat wordt bepaald door handigheid en technisch
inzicht. Vandaar, dat ondanks onze waarschuwingen toch iedereen voor zichzelf
zal moeten uitmaken of hij wel of niet aan een zcl el: karwei zal beginnen.
Mocht u het niet aandurven dan achten we dit een blijk van wijze zelfkennis,
Laat u niet ontmoedigen door een zeer bescheiden technisch inzicht, want met
geduld en vooral met nauwkeurigheid valt veel te bereiken ..
Het voordeel van het zélf-doen is ten eerste dat de daaraan gespendeerde tijd
niet tot uitdrukking komt op een rekening en ten tweede, dat de eigenaar van de
auto meer zorg en aandacht aan zijn kostbaar bezit kan schenken. dan in de
garage in het algemeen mogelijk is.
Vanzelfsprekend zijn er tal van mensen die van een auto weinig meer weten dan
hoe ze daarmee kunnen rijden. Men kan het in hen slechts prijzen dat zij alles
maar liever aan de dealer toevertrouwen. Maar zelfs voor hen I an dit boekje van
nut zijn. Wie enig begrip heeft omtrent de aard van een rel aratie en de daarmee
gepaard gaande werkzaamheden zal zijn garagch udcr nauwkeuriger opdrachten
kunnen geven en bovendien zoveel beter in staat zijn de hem gepresenteerde
rekeningen op hun juiste merites te beoordelen.
6
,Variaties in Kadettjes’
Onmiskenbaar door de Amerikaanse auto-industrie beïnvloed, is de Opel Kadert hèt voorbeeld van een modern Europees massavoertuir-. Het woord ,massavoertuig’ klinkt misschien een beetje hard. Zeker in de oren van ons, vaak zeer individualistisch ingestelde Europeanen. Maar of we willen of niet, we zullen er toch aan moeten wennen dat de grote verscheidenheid aan merken en typen (of wat daar tenminste nu nog van over is) geleidelijk nóg meer van onze wegen gaat verdwijnen en plaats maakt voor enkele, vrijwel gelijkvormige basismodellen.
De Kadett, en om er nog een te noemen, de Ford Escort zijn duidelijke voorbeelden van dergelijke auto’s.
Maar, en dat wordt vaak over het hoofd gezien, dankzij een groot aanbod van verschillende krachtbronnen, versnellingsbakken, remsystemen en een enorm assortiment accessoires en andere extra’s zijn deze basismodellen méér aan te passen aan de persoonlijke wensen en smaak van de berijder dan ooit te voren mogelijk was.
De invloed van de koper op zijn keuze is ongekend groot geworden.
Dit bouwdoosachtige’ systeem, dat Ford en General Motors in Amerika al vele jaren toepassen, wordt ook in Europa snel gemeengoed. En, hoe onprettig het voor sommigen mag lijken, de gebruiker profiteert er alleen maar van. Door uniforme constructie van het koetswerk kan meer aandacht aan de veiligheid van de auto worden besteed. Door een grotere en beter georganiseerde dealer-organisatie – méér dealers, minder verschillende typen waar deze dealers alles van moeten weten – zullen de auto’s sneller, beter, gemakkelijker en dus goedkoper kunnen worden gerepareerd.
Bovendien is de fabrikant door grotere serieproduktie van hetzelfde basismodel in staat meer ,value for money’ te bieden.
Op het ogenblik kent Opel – om bij het onderwerp van dit boekje te blijven – slechts 3 belangrijke basismodellen, de Kadett, Rekord en Kapitän. Doch het aantal varianten op de eerste 2 basismodellen is zo enorm groot dat geen enkele andere Europese automobielfabriek in staat is het modellengamma van Opel te evenaren. Alleen al van de Kadett (ook de Olympia is een Kadett) bestaan ongeveer 65 uitvoeringen met 6 verschillende motoren! Om nu enige duidelijkheid in die warboel van modellen en uitvoeringen te scheppen is op de volgende pagina’s een overzicht afgedrukt van de recente Kadert-serie. Bij de getekende afbeeldingen van de hoofdtypen is in een zwart hokje de modelcode aangegeven zoals die door Opel wordt gehanteerd. In de tabel wordt vermeld met welke motoren, welk remsysteem, welke banden en met welk accessoirespakket de wagen is uitgerust. Op de daarop volgende pagina worden deze accessoirespakketten nader gespecificeerd.
7