Hoe werkt mijn (oude) auto?
De auto in de vijftiger, zestiger en zeventiger jaren
Voor schade aan mijn auto ga ik naar Gebr.de Zeeuw in Naarden en voor onderhoud, APK enz kun je ook prima bij Garage de Groot terecht (ook in Naarden) Eerst het boekje over de lelijkeeend en in Het boekje is te downloaden door op bovenstaande foto te klikken (opslaan als…) |
Voor een beschrijving van een integrerende toerenteller,
|
|||
Onze eerste Kadett | |||
|
|||
Zo ging dat in de jare zestig; Een groen lint tot 50, dan oranje en bij 100 rood. De rode punten geven de max snelheden aan voor de versnellingen. |
|||
![]() |
|||
Mijn favoriet in de jaren 60 – 70 de Opel Rekort Wel erg zijwindgevoelig. |
|||
![]() ![]() |
|||
Choke |
|||
Nogmaals de kruiskoppeling
De kruiskoppeling zoals die vroeger in de Citroem 2CV (Lelijke eend) werd toegepast . Om deze koppelingen een beetje te sparen werd de bestuurder
geacht om met een slippende koppeling door scherpe bochten te sturen. In 1970 kocht je voor twintig gulden een setje. Het vervangen kon je zelf
en kostte minder dan een uur.
Het bestaat uit een kruisstukje met aan de uiteinden versmallingen waar een naaldlager in een stofdichte kap werd geplaatst. Dmv een asafsluiter
werd het geheel in de vork op z’n plaats gehouden.
Ford
Escort onderstel